De rum, vi fylder ud. De rum, der står tomme.

De rum, vi fylder ud. De rum, der står tomme.

Udstilling i Keller.Arlund 2018

Med reference til kunsthistoriens tradition for skildringer af hjemmet med et kvindeligt objekt, skaber Luise Faurholt interiørbilleder, hvis scenarier og stemninger er hentet fra egne fotos af mand og børn. Hun maler på håndlavede ark, hvis på en gang rå og skrøbelige tilstedeværelse understøtter billedernes indhold. I collagerne klippes genstande og personer ud fra billedrummet og slippes løs på fladen – og i udstillingsrummet.
Temaerne er intimitet, fravær og køn, det er stille undersøgelser af det nære, dagligdagens gentagelser, og de små skift mellem nærhed og ømhed, afstand og isolation. Scenerne er præget af ikke-handling. Beboerne smelter visuelt ind i deres omgivelser, andre står som tomme flader, der venter på at fyldes ud eller har efterladt et aftryk der, hvor de var. Genstandene i rummene, for eksempel en stol, kan indgå konkret som en del af rummets mønster, eller være fraværende som en transparent form.
Kvinden på billederne optræder ofte i selvportrætter, – synsvinklen er kvindens, hustruens, morens og viser hverdagens rum, fyldt med nærvær og kærlighed, men også opløst i smertelige erfaringer af ikke at kunne slå til og ønsker om at være i fred. Det nærværende og intime kan i næste øjeblik være fraværende. Der opstår hele tiden nye rum mellem os, rum vi fylder ud, og rum der står tomme.